З грудня 2019 року вступив в дію Закон України «Про верифікацію та моніторинг державних виплат», який має на меті підвищення адресності державних виплат, сприяння розбудові системи соціального забезпечення, а також забезпечення ефективного використання бюджетних коштів. Верифікація спрямована на те, щоб кінцевими отримувачами державних виплат були саме ті громадяни, які дійсно потребують допомоги. Верифікація – це по суті порівняння інформації, що подана громадянином та впливає на право та розмір тієї чи іншої виплати з відповідною інформацією, що зберігається в державних реєстрах та базах даних.
Міністерством фінансів України щомісячно надсилається інформація для здійснення перевірки одержувачів державних виплат щодо:
- права власності на транспортний засіб, з дати випуску якого минуло менше ніж 5 років (крім мопеда та причепа);
- наявні у власності двох транспортних засобів, рік випуску яких менше 15 років;
- наявність на депозитному банківському рахунку коштів в сумі, що перевищує 100 тис.грн;
- перебування за кордоном сукупно більше 60 днів протягом періоду, за який враховуються доходи;
- покупка іноземної валюти, що перевищує 50 тис.грн;
- купівля земельної ділянки, квартири (будинку), іншого нерухомого майна, транспортного засобу, цінних паперів, будівельних матеріалів, інших товарів або оплатив будь-які роботи або послуги на суму, яка на дату проведення операції перевищує 50 тис. гривень;
- одночасне одержання подвійних виплат;
- усунення невідповідностей даних у автоматизованих інформаційних системах, реєстрах, базах даних та інше.
З червня 2021 року працює інформаційно-аналітична платформа електронної верифікації та моніторингу державних виплат, яка в режимі реального часу дає можливість отримувати підтвердження відповідності наданої заявниками інформації, що впливають на визначення його права на отримання допомог і субсидій.
Протягом 2020-2021 років виявлено 45 випадків недостовірної інформації, яка впливала на визначення права на отримання державних виплат, внаслідок чого нараховано до повернення 376,7 тис.грн. Найбільш поширеними порушеннями є: набуття права власності на транспортний засіб з дати випуску якого минуло менше ніж 5 років (особливо мотоциклів), здійснення купівлі нерухомого майна та транспортних засобів, вартість яких перевищує 50 тис. гривень та наявність на депозитному банківському рахунку коштів в сумі, що перевищує 100 тис.грн.
З метою уникнення неправомірно нарахованих державних виплат необхідно вказувати в декларації достовірну інформацію про доходи та майновий стан всіх членів сім’ї. Крім того, громадянин, якому призначено житлову субсидію, зобов’язаний протягом 30 календарних днів поінформувати управління праці та соціального захисту населення про зміни складу зареєстрованих осіб у домогосподарстві, у разі зміни сімейного стану, у разі реєстрації транспортних засобів, незалежно від року випуску, набуття права власності на нерухоме майно, купівля що перевищує 50 тис.грн., наявність депозиту, що перевищує 100 тис.грн., операції з купівлі безготівкової та/або готівкової іноземної валюти, а також банківських металів на загальну суму, що перевищує 50 тис. гривень, отримання особою або членом сім’ї одноразово доходу у сумі, що перевищує 25-кратний розмір прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.